Remacle Le Loup, Le château de Hermal, gravure, 1735 – détail.
logo SI Hermalle sous Huy
fr nl gb wl  recherche

logo engis

partenaires

Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS 2.0

Vrije tijd – Wandelingen

Wandeling van de "Gerée"

De wandeling van de "Gerée" vormt een rondrit van 8 km die tot 4 kan worden verkort. Het begint vanuit de "Ferme castrale" waar het VVV-kantoor biedt het plan dat u u kunt download.

De wandeling is toegankelijk voor voetgangers als voor paardrijders, maar deze moeten op sommige plaatsen en volgens de wet, naast hun paarden lopen.

Départ de 3 cavaliers à la Ferme castrale

Vertrek van de Ferme castrale.

Gedurende de rit, het landschap verandert: weiden, bosjes, loofbossen, uitzicht op de Maas en vlakte elkaar opvolgen! U leert zo de rijkdom van ons natuurlijk erfgoed.

Een lichte stijging in het hol van Ronheu pad brengt u in het bos van Hermalle waar u mischien reën kunnen zien, of tenminste zijn vingerafdrukken en die van wilde zwijnen en vossen.

chemin creux  avant les bois

Begin van de wandeling en panorama op het dorp.

sous-bois  chemin dans les bois

bois de conifères  sous-bois plus loin

Wegen door bossen.

Na de Sint-Martin bron, loopt u naar de kruising van het chemin du Prince en gaat rechtdoor naar het chemin des crêtes die u aan uw rechterhand neemt.
Het pad eindigt met een ander tot de weg of Yernée. Oh oh! Rechts of linkfs?

- De wandeling gaat verder naar rechts langs de weg, een beetje gevaarlijk wegens de auto's. U gaat af tot het gehucht Forges, een voormalige kleine metallurgische centrum. In het gehucht, u steekt de kleine brug over en volgt de stroom van Oxhebeek naar het noorden.

paysage  suite du paysage

la route  le ruisseau aux Forges

Oxhebeek in aux Forges.

- Maar als u tijd hebt (2,5 km meer te lopen), slaat linksaf naar de Tour Malherbe, een kleine toren van middeleeuwse oorsprong, en verder naar het zuiden tot de Fond d'Oxhe om  de stroom van Oxhe, door een pad dat biedt een mooi uitzicht, naar het noorden te volgen.

U komt op de weg van Luik naar Ombret en slaat rechtsaf. Dan moet je naar links het pad van de Thier d’Olne beklimmen. Op de top en links zijn opgravingen, die het bestaan onthuld van een paleis in de Hoge Middeleeuwen...

vue sur la Meuse  fléchage

Panorama op Amay en Tihange sind de heuvel Thier d'Olne

descente vers Hottine  la ferme de Hottine

Weg naar de hoeve van Hottine.

Dan loopt u naar de hoeve van Hottine, die afhankelijk van de Flône abdij was ; u kunt de abdij op de linker Maas-oever bewonderen. De hoeve zet trots de voluten van haar portaal bij de beek van Oxhe waarvan het ruisen met zingende vogels trouwt. En u langzaam komt naar het startpunt terug langs de weg die kruist het land van Gerée en langs de educatieve natuurreservaat.

le long du champ  le ruisseau d'Oxhe

Velden. Oxhebeek in Hottine.

retour par la campagne de gerée  champ à gauche, bordure d'arbres à droite

Naar het dorp door de Gerée.

et vue sur le château

Overzicht naar het kasteel van Hermalle.

Andere wandelingen  flèche

De entiteit van Engis biedt andere mogelijkheden voor wandelingen waarvan beschrijvingen worden voorbereid: één in Clermont-sous-Huy, de andere in Engis (Schmerling wandeling).

Overigens zijn andere wandelingen in de regio op een kaart van de Toeristische Haspengouw-Maas Huis die je kunt krijgen in de VVV van Hermalle.

Geleide « Lekkere natuur » wandelingen  flèche

De mars à octobre inclus, organiseert onze VVV, le 4e dimanche du mois, une balade guidée  par un guide nature, à Hermalle ou dans les environs, pour apprendre à découvrir les plantes sauvages comestibles qui firent le bonheur de nos ancêtres et peuvent encore être utilisées pour varier nos repas.
Vanaf maart tot oktober, organiseert onze VVV, op de 4e zondag van de maand, een geleide wandeling met een natuurgids in Hermalle of omgeving, om te leren hoe eetbare wilde planten te vinden (planten die onze voorouders gelukkif maakten en nog steeds kunnen gebruikt worden om onze maaltijden te variëren. Informatie hier.

photo d'un groupe

Wij organiseren ook cursussen over deze planten.  Info : infoapenstaartjehermalle-sous-huy.be

U kan ze eten !  Wist u dat?